Projekt „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej jako element systemu wsparcia Osób Niepełnosprawnych” współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy.
Rozdział I. Zasady ogólne
-
Regulamin usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację oraz sposób świadczenia usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej, zwanych dalej „usługami”, realizowanych przez Fundację Parent Project Muscular Dystrophy z siedzibą przy ul. Borówkowej 6 w Gdańsku, zwaną dalej „Fundacją”.
-
Usługi realizowane będą na rzecz osób niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie m.st. Warszawy, w tym na rzecz dzieci do 18 roku życia, zwanych dalej „Usługobiorcami”, poprzez wspieranie ich w czynnościach wymagających pomocy innych osób, w tym w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego. Pierwszeństwo mają osoby ze znaczną niepełnosprawnością.
-
Usługobiorca oświadcza, że nie korzysta z innych usług asystenckich finansowanych/dofinansowanych ze środków m.st. Warszawy.
-
Usługi nie zastępują usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych realizowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
-
Usługi realizowane są przez Asystentów Osobistych Osób Niepełnosprawnych zwanych dalej, „Asystentami” zatrudnianymi przez Fundację. Usługi mogą być także realizowane w miarę potrzeb oraz możliwości przy udziale stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
-
Brak możliwości zatrudnienia na stanowisku asystenta któregokolwiek członka rodziny osoby objętej usługą Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej.
-
Usługi realizowane będą z uwzględnieniem zasady podmiotowego podejścia do każdego Usługobiorcy, poszanowania jego godności, swobody wyboru wartości i celów życiowych oraz poufności mającej na celu poszanowanie prywatności i nieujawniania informacji uzyskanych w trakcie świadczenia usługi oraz w związku z realizacją usług, a także po jej zakończeniu.
-
Fundacja nie ponosi żadnej odpowiedzialności cywilnej za ewentualne szkody powstałe podczas świadczenia usług przez Asystenta, wobec Usługobiorcy i osób trzecich.
-
Asystent ma prawo odmówić zrealizowania usług w sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu Usługobiorcy lub Asystenta, lub gdyby realizacja usługi łamała zasady współżycia społecznego i wskazywała na możliwość naruszania przepisów prawa lub wyrządzenia szkody osobom trzecim.
-
W pierwszej kolejności usługi realizowane będą w zakresie wspierającym aktywność Usługobiorcy. Usługi realizowane będą w sposób stały (tj. więcej niż 4 razy w tygodniu) lub cykliczny (tj. nie więcej niż 4 razy w tygodniu), a w uzasadnionych przypadkach także doraźnie.
-
Fundacja podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu do realizacji usługi lub jej odmowie oraz o ilości godzin i sposobie ich świadczenia. Od decyzji Fundacji nie przysługuje odwołanie.
Rozdział II. Zakres przedmiotowy i czasowy usług
-
Usługi świadczone są wyłącznie na rzecz osoby niepełnosprawnej i obejmują:
-
pomoc w transporcie środkami komunikacji w dotarciu i powrocie z miejsca zamieszkania do szkoły, uczelni, pracy, placówek zdrowia, na zajęcia rehabilitacyjne, instytucji publicznych i kulturalnych;
-
przenoszenie osoby niepełnosprawnej np.: z łóżka na wózek, znoszenie ze schodów, wnoszenie do samochodu - jednocześnie warunkiem tej usługi jest zabezpieczenie przez Usługobiorcę odpowiedniego sprzętu pomocniczego (Asystent -kobieta może podnieść osobę bez użycia podnośnika o wadze do 20 kg, a Asystent-mężczyzna do 50 kg);
-
pomoc w zakupach – jednocześnie warunkiem tej usługi jest czynne uczestnictwo Usługobiorcy (Asystent może pomóc przynieść zakupy o wadze jednorazowo do 10 kg);
-
pomoc w utrzymywaniu kontaktów towarzyskich oraz w komunikowaniu się z otoczeniem;
-
pomoc w pisaniu pism, listów osobom niewidomym, bądź niezdolnym do samodzielnego pisania ręcznego, czy komputerowego;
-
pomoc osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z zajęć sportowych i obiektów sportowych: basen, siłownia i inne sporty (udział Asystenta w treningach i zajęciach sportowych, możliwy jest tylko po uzgodnieniu z trenerem/instruktorem);
-
pomoc podczas turnusów rehabilitacyjnych, szkoleniowych lub innych wyjazdów zgodnych z zapotrzebowaniem i zainteresowaniami osoby niepełnosprawnej.
-
-
Usługi nie mogą być realizowane na terenie placówek oświatowych.
-
Usługi realizowane są 7 dni w tygodniu w godz. 6:00 – 22:00. W szczególnych przypadkach czas realizacji zadań może być zmieniony.
-
Usługi nie są realizowane w święta określone w przepisach o dniach wolnych od pracy.
-
Szczegółowy sposób i zakres usług określany będzie w „Umowie o korzystaniu z usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej”, zwanej dalej „Umową” zawieraną pomiędzy Fundacją a Usługobiorcą.
-
Każdorazowo Usługobiorca ponosi wszelkie dodatkowe koszty związane z wykonywaniem usługi przez Asystenta, w tym koszty biletów wstępu do muzeów, kin, teatrów itp., z wyjątkiem opłat za korzystanie przez Asystenta z komunikacji miejskiej.
Rozdział III. Zgłaszanie zapotrzebowania na usługi
-
Zapotrzebowanie na usługi przyjmowane jest przez Koordynatora Usług telefonicznie bądź za pomocą wiadomości tekstowej sms pod numerem 576 080 805 lub e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
-
Zapotrzebowanie na usługi powinno być zgłaszane przez Usługobiorcę raz w tygodniu do czwartku do godziny 17:00 tygodnia poprzedzającego realizację usług.
-
Zapotrzebowanie na usługi doraźne powinno być zgłaszane przez Usługobiorcę najpóźniej w przeddzień zapotrzebowania na usługę do godziny 14:00. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się krótsze terminy zgłaszania zapotrzebowania na usługi.
-
W uzasadnionych przypadkach Usługobiorca ma prawo do zmiany harmonogramu (daty i/lub godziny) realizacji wcześniej zamówionej usługi. Zmiana wymaga skutecznego poinformowania Koordynatora Usług najpóźniej w przeddzień przed planowaną realizacją usługi do godziny 14:00.
-
Odwołanie usługi lub dokonywanie zmian w harmonogramie realizacji (dot. miejsca, daty, godziny) później niż w przeddzień jej realizacji do godziny 14:00, skutkować będzie koniecznością pokrycia wydatków związanych z kosztami wynagrodzenia i dojazdu Asystenta oraz kosztami administracyjnymi obsługi usług, z wyjątkiem przypadków losowych potwierdzonych stosownymi dokumentami.
-
Dokonywanie przez Usługobiorcę wielokrotnych zmian w harmonogramie usług bez dostatecznego uzasadnienia lub niepoinformowania Fundacji o zmianach może być podstawą do rozwiązania Umowy oraz odmowy realizacji usług.
Rozdział IV. Sposób realizacji usług
-
Usługi głównie mają na celu kompensację ograniczeń spowodowanych niepełnosprawnością Usługobiorcy, zachęcać do podejmowania aktywności i umożliwiać realizowanie ról społecznych i zawodowych. Usługi realizowane będą na zasadzie współdziałania Usługobiorcy i Asystenta. Celem usług może być również umożliwienie aktywności zawodowej lub „przerwa regeneracyjna” dla członków rodziny zamieszkujących wspólnie z Usługobiorcą.
-
Fundacja ostatecznie określa zakres oraz ilość godzin świadczonych usług dla każdego Usługobiorcy uwzględniając jego potrzeby opisane w „Karcie zgłoszenia” i wysokość posiadanych środków finansowych na realizację usług oraz czas pracy danego Asystenta.
-
W przypadku braku możliwości zrealizowania zgłoszenia, Koordynator Usług powiadamia Usługobiorcę i uzgadnia z nim inny termin realizacji usługi.
-
Usługobiorca ma obowiązek pisemnego potwierdzenia zakresu oraz ilości godzin zrealizowanych usług w „Karcie ewidencji godzin usług AOON” prowadzonej przez Asystenta.
-
W przypadku realizacji usług na rzecz dzieci do 18 roku życia lub osób ubezwłasnowolnionych formalności związane z realizacją usług będą przeprowadzane przez ich rodziców i/lub opiekunów prawnych.
-
Usługobiorcy korzystający z usług wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb związanych z organizacją i realizacją usług, w tym związanych z rekrutacją oraz sprawozdawczością, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych, z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).